Ayurveda & Yoga

Starta morgonen med yoga

Perfekt för en nybörjare

Om du vill träna men ändå inte göra något som inte går så snabbt så ska du testa på yoga. Vissa börjar dagen med yoga eller avslutar dagen med det då det kan göra att man sover bättre. Det är något som man får testa själv och vad som passar just dig och din dag. Att starta dagen med yoga kan göra att du känner dig mer avslappnad och kan ta dagen som den kommer. Du behöver inte lära dig alla yoga positioner på en gång om du är nybörjare, utan ta en i taget och att göra det i femton minuter per dag räcker. Det är bättre att du gör det kortare tid per dag än om du håller på för länge och sällan.

Starta morgonen med yoga

Du kan både bli smidigare och gå ner i vikt om du håller på med yoga. Du stärker musklerna, du får bättre balans och din kropp blir mer slimmad. Yoga är också bra mot stress och du får starkare nervsystem. När du starta morgonen med yoga blir du också avslappnad under dagen.

Starta morgonen med yoga

Om du är nybörjare när det gäller yoga kan du starta med hatha. Det är övningar som inte får så snabbt och är mycket lugnare. Vill du gå lite längre så kan du köra restorative som är mjuk yoga med mjuka positioner. Den kan du köra innan du går och lägger dig då den är avslappnade. När du ska börja med yoga ska du först lära dig grunderna. Avslappning, meditiation, rörelser och andningsövningar Det går ganska snabbt och det finns många filmer på YouTube att titta på.

Yogaövningar hemma

Det finns en hel del yogaövningar som du kan göra hemma om du inte vill gå iväg till någon grupp. Här kommer några övningar som du kan göra hemma i lugn och ro.

  • solhälsningar
  • uppåtgående hund
  • nedåtgående hund
  • happy baby pose

För du ska göra solhälsningar så ska du starta med en djup inandning och en lugn utandning. Sträck upp dina armar rakt uppåt och rulla ner så långt ner som du kan. Räta sen upp ryggen så att du står vågrätt med händerna under knäna. Hoppa ut eller gå ner med benen sp att du stor i en “planka” och böj armarna som i en armhävningsposition. Sträck armarna och svanka. Andas lugnt och gå med benen fram till händerna.

Ligg på mage med dina handflator utmed bröstet när du ska göra uppåtgående hund. Pressa överkroppen sakta upp med armarna. Titta uppåt taket.

Ifall du istället vill göra nedåtgående hund så står du med fötterna brett isär. Ungefär i axelbredd. Sträck ner händerna mot golvet och placera dom ungefär en meter framför dig. Nu trycker du hälarna mot golvet och försöker slappna av.

När du ska göra happy baby ligger du ner på rygg och drar upp knäna mot bröstet. Sträck armarna innanför knäna och håll tag om vänster stortå med vänster hand. Med den högra handen håller du om höger stortå. Nu får du en rund rygg som du kan stretcha lugnt.